Produkterna i nätbutiken säljs av Vasa stad (FO-nummer 0209602-6)
1. Registrering och personuppgifter
En registrering krävs inte för att göra en beställning i nätbutiken. Efter en registrering i nätbutiken kan Kunden i fortsättningen snabbare göra en beställning och se beställningarna. En e-postadress som angetts vid registreringen fungerar som användarnamn. Kunden bestämmer ett lösenord vid registreringen. Användarnamnet och lösenordet är personliga. Kunden ansvarar för att förvara sitt användarnamn och lösenord och för att inte utomstående får tillgång till dem. Kunden ansvarar för all användning som görs med användarnamnet och lösenordet och för eventuella påföljande kostnader eller avgifter.
Kunden ska i nätbutiken ange alla de uppgifter som behövs för tjänsteanvändningen. Vasa stad har rätt att behandla kundens personuppgifter i enlighet med dataskyddslagen och övrig lagstiftning. Kundens uppgifter sparas i nätbutikens kundregister. Vasa stad lämnar inte ut Kundens uppgifter till externa parter utan den berörda partens uttryckliga tillstånd. Kunden har enligt lag rätt att förbjuda behandling av sina personuppgifter för direktreklam, distansförsäljning eller annan direktmarknadsföring samt för marknads- och opinionsundersökningar liksom för personmatriklar och släktforskning.
2. Beställning
Produkterna beställs huvudsakligen till en köpkorg på internetadressen market.vaasa.fi. Efter att en beställning gjorts sänds en e-postbekräftelse som innehåller beställningens pris och de beställda produkterna. En förutsättning för beställningsbekräftelsen är att e-postadressen meddelats i anslutning till beställningen.
Vid varje enskild beställning förbinder sig Kunden till de gällande leveransvillkoren för nätbutiken samt till de gällande specialvillkoren för en produkt som beställs. I Vasa stads nätbutik är leverans utrikes tills vidare inte möjlig.
3. Betalsätt
Produkterna betalas i samband med beställningen. Internetbetalning sker via en krypterad anslutning med hjälp av tjänsten Suomi.fi/Paytrail. Tjänsten har internetbetalnings- och kortbetalningstjänster för banker i Finland.
En del av produkterna kan även betalas med Smartum eller ePassi. För att de här betalsätten ska kunna användas får köpkorgen inte samtidigt innehålla produkter som inte tillåter här betalsätten (till exempel kurser för barn).
4. Betaltjänstleverantör
Betalningsförmedlingen sköts av betaltjänstleverantören Paytrail Oyj (2122839-7) i samarbete med banker och kreditinstitut i Finland. Paytrail Oyj syns som betalningsmottagare på kontoutdraget eller på kortfakturan och förmedlar betalningen till säljaren. Paytrail Oyj har en koncession för att verka som betalningsinstitut. I reklamationsfall ska du i första hand kontakta produktleverantören.
Paytrail Oyj, FO-nummer: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
https://www.paytrail.com/kuluttaja/tietoa-maksamisesta
5. Priser och mervärdesskatt
För en beställning i nätbutiken gäller det pris som finns i prislistan i nätbutiken när beställningen görs. Priserna i nätbutiken kan delvis avvika från priserna vid andra försäljningsställen. Rätt till prisändringar behålls. Alla priser anges i euro (EUR). Produktpriserna i nätbutiken inkluderar en gällande mervärdesskatt.
6. Leveranstid och leveranssätt
En del av produkterna i Vasa stads nätbutik kan levereras per post. Sådana är till exempel ”Vasa-produkter”. Leveranstiden är cirka två veckor. I de produkter som levereras ingår en postavgift.
Betygskopior postas som ett rekommenderat brev eller så hämtar kunden betyget från läroinrättningens studiebyrå/kansli.
7. Bytes- och returrätt för produkt
Kunden har enligt Finlands konsumentskyddslag en 14 dagars bytes- och returrätt för en produkt som inte laddats ner. Om produkten har ett fel eller om Kunden vill byta den till en annan storlek, kan den returneras avgiftsfritt per post.
8. Bytes- och returvillkor
Före retur eller byte av postade produkter ska kunden kontakta adressen market@vaasa.fi eller den adress som finns i produktbeskrivningen. Kunden ska meddela huruvida hen önskar returnera hela beställningen eller bara en del av produkterna. E-postmeddelandet ska även innehålla beställningsnummer, namn, adress och telefonnummer. Priset på de returnerade produkterna gottgörs genast efter mottagning och kontroll av dem.
Säljaren kontrollerar om en ersättande produkt kan reserveras och om svaret är ja, så sänds den ersättande produkten till kunden när returprodukten ankommit. Kunden ska omsorgsfullt packa ner en returprodukt, helst i originalförpackningen. På försändelsen skrivs den returkod och adress som finns i produktbeskrivningen i nätbutiken. Kunden behöver inte göra en ny beställning i nätbutiken.
9. Ångervillkor för en anmälan
En anmälan är bindande. En beställning som är en anmälan ångras skriftligt. Det allmänna ångervillkoret är en vecka, och i enlighet med det ska ett skriftligt ångermeddelande (till exempel e-postmeddelande) ankomma senast en vecka före verksamhetsstart – kontrollera eventuella avvikande produktspecifika anvisningar. Efter vår kvittering är anmälan ångrad. Om kunden ångrar en anmälan senare än en vecka före verksamhetens start, så återbetalas avgiften endast i sjukdomsfall. Läkarintyg kan krävas i vissa situationer.
Om ett i förväg bestämt minimideltagarantal på ett läger, en kurs eller annat liknande inte uppnås och verksamheten annulleras, så sänds ett meddelande till de kontaktuppgifter som kunden angett vid beställningen. Olika produkter har olika minimideltagarantal. En redan betald deltagaravgift återbetalas till ett konto som kunden meddelat. Vasa stad har inte förpliktelse att erbjuda annan verksamhet som motsvarar den annullerade.
10. Administration, användbarhet och felsituationer som gäller tjänsten
Vasa stad gör sitt bästa för att nätbutiken ska fungera felfritt och utan avbrott. Vasa har rätt till avbrott i nätbutiken på grund av en ändring, förnyelse eller en teknisk orsak som anknyter till nätbutiken, på grund av iståndsättning eller service eller liknande i datakommunikationsnätet eller om lagstiftningen eller annan myndighetsföreskrift förutsätter det. Avbrott schemaläggs i mån av möjlighet på ett sätt som inte orsakar oskäliga olägenheter för Kunden.
Serviceleverantören svarar inte för fel som beror på avbrott eller fel i datakommunikation som tillhandahålls av en tredje part eller i andra tjänster som anknyter till datakommunikation. Vasa stad ansvarar inte för fel som beror på att Kunden använder nätbutiken i strid med anvisningar och bestämmelser eller som Kunden orsakat på något annat sätt.
11. Datasäkerhet
Nätbutiken skyddas med SSL-protokoll. Kunden ansvarar för en ändamålsenlig datasäkerhet för sina egna datasystem. Vasa stad iakttar den gällande dataskyddslagstiftningen och de anvisningar som den nationella tillsynsmyndigheten gett om dataskydd och behandling av personuppgifter. Vasa stad förvarar under sekretess de uppgifter som gäller Kunden eller som Kunden sänt. Vasa stad organiserar datasäkerheten för sin nätbutik på ett allmänt godkänt och effektivt sätt och strävar efter att med ändamålsenliga tekniska lösningar hindra obehörigas åtkomst till datasystemen.
12. Utrustning, programvara och kommunikationer
Kunden ansvarar själv för inköp av den utrustning, programvara och internetuppkoppling som behövs för att använda nätbutiken, för funktionaliteten i dessa och för kostnaderna. Dessa får inte orsaka störningar eller andra olägenheter för nätbutiken eller andra användare av nätet.
13. Skadeersättningsansvar
Gentemot kunden ansvarar Vasa stad endast för omedelbara skador som uppsåtligen orsakats genom ett avtalsbrott. Om det konstateras att det är fråga om ett fel från Vasa stads sida, kan Kunden ersättas obefogat debiterade kostnader i nätbutiken.
Vasa stad har inte förpliktelse att betala skadeersättning eller andra indirekta eller omedelbara ersättningar eller gottgörelse för de störningar eller fel som nämns i punkt 10.
14. Oöverstigligt hinder
Ett oöverstigligt hinder (force majeure) befriar Vasa stad från de förpliktelser som gäller nätbutiken, om det oöverstigliga hindret hindrar nätbutiken eller är oskäligt störande för den. Som oöverstigligt hinder ses bland annat brand, jordbävning, översvämning, explosion, strejk eller annan arbetsinställelse, ett myndighetsförordnande, störning i leveransen av energi, råvaru- eller tillbehörsbrist, pandemi, epidemi, kabel- och annan datakommunikationsstörning, som orsakas av eller beror på en utomstående eller annan motsvarande orsak som inte varit känd eller som det inte varit möjligt att i förväg förbereda sig på med rimliga åtgärder. Vasa stad meddelar om ett oöverstigligt hinder på nätbutikens webbsidor genast efter att ett sådant uppkommit, ifall det är möjligt att ge ett sådant meddelande.
15. Ändring av användnings- och leveransvillkor
Vasa stad har rätt att ändra användnings- och leveransvillkoren för nätbutiken efter att ha meddelat om ändringarna i nätbutiken i god tid innan de träder i kraft.
16. Avgörande av meningsskiljaktigheter
Eventuella meningsskiljaktigheter under avtalstiden strävar man alltid efter att lösa i första hand genom ömsesidiga förhandlingar mellan kunden och säljaren. Om överenskommelse inte kan nås vid förhandlingarna lämnas ärendet till Österbottens tingsrätt för avgörande med iakttagande av Finlands lag.